Kymppitallien autokatos saapuu ja työmiehet raksalla
Perustusten
jälkeen rakennustyömaa siirtyi taas meidän ja
maanrakennusurakoitsijamme työmaaksi. Helmitalon kanssa keskustelin
patolevyn korkeudesta ja he lupasivat, että
he tulevat laskemaan sen alemmas. Hyvä näin, sillä silloin se täyttää
myös suositukset, eikä ole vain määräysten mukainen. Lisäksi meidän ei
tarvitse murehtia sitä, alkavatko alimmaiset laudat mätänemään tämän vuoksi.
Tärylätkän kanssa olen kävellyt askeleleen, jos toisenkin tontilla ja niin se tuli tutuksi nyt sisätäyttöjenkin yhteydessä. Sisätäyttöjen yhteydessä meidän tehtäviin kuului vetää sähkö- ja vesiputket nousemaan oikeista kohdista lattiasta ylös. Kapilaarikerrokseen upotettiin radonputki, jonka sitten Helmitalo aikanaan jatkaa ja vie talon katolle. Nämä työt saatiin tehtyä joutuisasti ja nyt lattiapinta pitäisi vielä mittailla oikeaan korkeuteen perustusten yläpinnasta mitattuna. On muuten sinänsä tarkkaa puuhaa, kun ohjeiden mukaan sen pitää olla 290 mm yläreunasta. Ylempänä se ei saa olla ja alimmillaan saa olla 300 mm yläreunasta. Tämä on tietysti ymmärrettävää, sillä tämä vaikuttaa seuraavaksi pinnalle tulevien eristeiden asettumiseen ja tämän myötä lattiavalun korkeuteen.
Lattiapintojen tasaamisen lisäksi työlistalla on tällä hetkellä maadoituskuparin kaivaminen maahan ja ulkopuolisen routaeristeen asentaminen. Routaeristeessä kilpailutus kannatti. Netistä, kun alun perin katselin pakettien hintoja, niin kauhistutti, miten paljon siihenkin voi mennä rahaa. Loppujen lopuksi saimme parhaan tarjouksen paikalliselta K-raudalta ja lähtöhinnasta tipahti n. 40% pois. Kuljetus kuitenkin olisi maksanut enemmän kuin naapurikunnasta, joten päätin hoitaa kuljetuksen itse peräkärryn avulla. Säästö se on pienikin säästö, mutta enemmänkin periaatteen vuoksi en nyt halunnut maksaa 90 euroa 2,5 kilometrin matkasta. Nyt jos polttoaineisiin meni alta 3 euroa niin omalla kahden tunnin työllä säästi 87 euroa..
Nyt piha on täyttynyt routalevypakkauksista, joita pitäisi alkaa asentelemaan ohjeiden mukaisesti maahan. Tämän jälkeen päästään tekemään ulkopuolisia täyttöjä lähemmäs lopullista korkoa. Muutenkin tontti alkaa näyttämään yhä enemmän rakennustyömaalta. Oman rakennusprojektimme, autokatoksen materiaalit saapuivat myös sovitussa ajassa. Kesän alussa, kun teimme Kymppitallin kanssa sopimuksen toimituksesta, siihen piti laittaa jo toimitusaika. Tämä toimitusaika tuli arvottua tähän elokuun puolen välin jälkeiseen ajankohtaan, kun ajattelin, että olemme saaneet maatyöt ja perustukset tehtyä sekä omissa päivätöissäkin kesälomatuuraukset alkavat olemaan ohi. Välillä vähän jännitti, miten tulee käymään, kun rakennusluvan kanssakin elimme jänniä aikoja, mutta luvan saaminen, kuten kaikki valmistelevat työt ovat sujuneet hyvin ja pystyimme ottamaan autokatoksen vastaan ilman ylimääräistä stressiä siitä, mihin sen esimerkkisi voi tontilla laskea.
Nyt autokatos odottaa talkooporukkaa osallistumaan rakennustalkoisiin. Tontilla on jo nyt nähty tehokkaita työmiehiä maanrakennushommissa sekä työnjohdossa.
Tärylätkän kanssa olen kävellyt askeleleen, jos toisenkin tontilla ja niin se tuli tutuksi nyt sisätäyttöjenkin yhteydessä. Sisätäyttöjen yhteydessä meidän tehtäviin kuului vetää sähkö- ja vesiputket nousemaan oikeista kohdista lattiasta ylös. Kapilaarikerrokseen upotettiin radonputki, jonka sitten Helmitalo aikanaan jatkaa ja vie talon katolle. Nämä työt saatiin tehtyä joutuisasti ja nyt lattiapinta pitäisi vielä mittailla oikeaan korkeuteen perustusten yläpinnasta mitattuna. On muuten sinänsä tarkkaa puuhaa, kun ohjeiden mukaan sen pitää olla 290 mm yläreunasta. Ylempänä se ei saa olla ja alimmillaan saa olla 300 mm yläreunasta. Tämä on tietysti ymmärrettävää, sillä tämä vaikuttaa seuraavaksi pinnalle tulevien eristeiden asettumiseen ja tämän myötä lattiavalun korkeuteen.
Lattiapintojen tasaamisen lisäksi työlistalla on tällä hetkellä maadoituskuparin kaivaminen maahan ja ulkopuolisen routaeristeen asentaminen. Routaeristeessä kilpailutus kannatti. Netistä, kun alun perin katselin pakettien hintoja, niin kauhistutti, miten paljon siihenkin voi mennä rahaa. Loppujen lopuksi saimme parhaan tarjouksen paikalliselta K-raudalta ja lähtöhinnasta tipahti n. 40% pois. Kuljetus kuitenkin olisi maksanut enemmän kuin naapurikunnasta, joten päätin hoitaa kuljetuksen itse peräkärryn avulla. Säästö se on pienikin säästö, mutta enemmänkin periaatteen vuoksi en nyt halunnut maksaa 90 euroa 2,5 kilometrin matkasta. Nyt jos polttoaineisiin meni alta 3 euroa niin omalla kahden tunnin työllä säästi 87 euroa..
Nyt piha on täyttynyt routalevypakkauksista, joita pitäisi alkaa asentelemaan ohjeiden mukaisesti maahan. Tämän jälkeen päästään tekemään ulkopuolisia täyttöjä lähemmäs lopullista korkoa. Muutenkin tontti alkaa näyttämään yhä enemmän rakennustyömaalta. Oman rakennusprojektimme, autokatoksen materiaalit saapuivat myös sovitussa ajassa. Kesän alussa, kun teimme Kymppitallin kanssa sopimuksen toimituksesta, siihen piti laittaa jo toimitusaika. Tämä toimitusaika tuli arvottua tähän elokuun puolen välin jälkeiseen ajankohtaan, kun ajattelin, että olemme saaneet maatyöt ja perustukset tehtyä sekä omissa päivätöissäkin kesälomatuuraukset alkavat olemaan ohi. Välillä vähän jännitti, miten tulee käymään, kun rakennusluvan kanssakin elimme jänniä aikoja, mutta luvan saaminen, kuten kaikki valmistelevat työt ovat sujuneet hyvin ja pystyimme ottamaan autokatoksen vastaan ilman ylimääräistä stressiä siitä, mihin sen esimerkkisi voi tontilla laskea.
Nyt autokatos odottaa talkooporukkaa osallistumaan rakennustalkoisiin. Tontilla on jo nyt nähty tehokkaita työmiehiä maanrakennushommissa sekä työnjohdossa.
Kyllä, tuo on jo säästöä. En olisi itsekään maksanut noin lyhyestä matkasta tuollaista hintaa. Teillä onkin ollut työmaa. Pyöröteräksiä meidän naapurityömaalta löytyy jostakin syystä paljon.
VastaaPoistaNo nyt on tehokkaat työmiehet vauhdissa! Meillä täällä Jyväskylän kupeessa samanlainen projekti etenee pikkuhiljaa ja maanrakennustyöt ovat tällä hetkellä meneillään. Tontilla on vihdoin täälläkin kunnon rakennustyömaan tuntua.
VastaaPoistaKiitos viestistä! Ja tsemppiä omaan projektiinne! On ihanaa, kun tontilla alkaa tapahtumaan :)
PoistaNaapuritontillamme alkoi myös hälinä täällä Kotkassa kun tulevat naapurit rupesivat rakentamaan uutta taloaan viime viikonloppuna. Kuljetusliike ei vielä ole käynyt, mutta ensi viikolla heillä alkaa kunnolla perustusten teko. Ihana, että teillä on reippaita työmiehiä apuna!
VastaaPoistaVeljelleni tulee myös valmistalopaketti Oulussa. Hän myös mainitsi, että lattiapinnan mittaus oikeaan korkeuteen oli erittäin tarkkaa puuhaa. Tietääkseni kuljetusliikkeen mukana valmistalon paketti olisi jo matkalla sekä toisen kuljetusliikkeen mukana saapuu kappaletavaraa lähipäivinä. Jännittäviä aikoja siis työmaalla eletään.
VastaaPoista