Kymppitallin autokatoksen pystytys (osa 1)

Tällä viikolla tontilla/rakennuksilla ei ole tapahtunut mitään . Talonrakennusporukkaa ei ole näkynyt ja omat projektit ovat odotelleet jatkumistaan. Onkin siis hyvä palata muistelemaan mitä omissa projekteissa on viimeksi saatu aikaan. (Aika on mennyt projekteissa sekä päivätöissä ja ei ole ehtinyt näitä tekemisiä tänne "dokumentoimaan")

Sen jälkeen kun Helmitalolle oli ilmoitettu, että talopaketin voi toimittaa, pääsi isäntä isänsä ja appiukkonsa kanssa autokatoksen kimppuun. Autokatoksen materiaalit tulivat Kymppitalleilta ja tämän siis rakennamme itse. Kymppitallit toimittaa tuotteet pienelementteinä, eli meilläkin varaston seinät sekä autokatoksen toinen sivu tulivat n. 1,2 metrin levyisinä elementeinä. Nämä sitten kootaan ohjeiden mukaan ja päälle nostetaan kattotuolit. Tämän jälkeen paneelit, aluskate, vesikatto yms. kuten maalaus ja rakennus on valmis. Helppoa...

Perustukset ostimme aikoinaan Helmitalon kautta ja Rakennus Man teki ne. Nyt itse pääsimme siis aloittamaan alaohjauspuun kiinnittämisellä.


Tämän jälkeen päästiin elementtien kiinnittämiseen. Elementeissä on tiedot millainen elementti on, ja rakennuspiirustuksista käy sitten ilmi mihin kohtaan elementti kuuluu. Suhteellisen näppärää ja kun meitäkin oli kolme tekijää, niin elementit saatiin paikoilleen ihan hyvin.



Emme haluneet autokatoksesta kovin umpinaista, joten toinen sivu tulee jäämään kokonaan auki ja tien puolelle tulee rimoitus. Myös tämä seinä toimitettiin elementteinä ja tuo oli nopeaa laittaa paikoilleen. (Toivottavasti rimat menee yhtä helposti ;) )

Autokatoksen eteen tulee keskelle pystypilari, koska kattotuolit lepäävät palkin päällä ja näin saatiin tukevuutta rakenteeseen. Näiden pilareiden asentamiseen menikin sitten jo vähän enemmän aikaa kun ne piti mitata/sahata oikean mittaisiksi, säätää kiinnitysjalka oikeaan kohtaan kiinteää seinää nähden ja tietysti kiinnittää paikoilleen. Sitten reivaukset joka suuntaan, jonka jälkeen pääsimme asentamaan palkkia.


Kymppitallin autokatoksen pystyy rakentamaan ilman nostureita. Tämä on totta mutta kyllä tuollainen liimapuupalkki painaa jonkun verran, eli siinä on hyvä olla käsiä nostamassa ja tehdä valmistelut hyvin. Ei ole kovin kiva jos palkkia joudutaan monta kertaa ottamaan alas ja nostamaan uudestaan ylös. Me onneksi onnistuimme yhdellä kertaa ja palkki saatiin suoraan pilareiden päälle.

Seinien jälkeen oli katon vuoro. Kattotuoleissa auttaa varmasti jos ne voi jollain nostaa ylös mutta jo toisen kattotuolin jälkeen meilläkin saatiin työstettyä hyvä toimintatapa ja kattotuolit saatiin kolmen miehen voimin hyvin käsipelillä nostettua ylös,



Kattotuolien jälkeen sehän alkoi jo näyttää ihan rakennukselle. Vielä kuitenkin hommaa riittää ennen kuin voi järjestellä tavarat varastoon ja ajaa auton katokseen. Meidän tarkoitus oli tällä "kattotalkoo" -kerralla saada autokatos säältä suojaan ja tässä onnistuimme. Saimme kattotuolit ylös, reivattua ne kunnolla ja aluskatteen asennettua. Myös toisen puolen ruodepuut saatiin lähes tulkoon kaikki katolle. Talkoolaiset pystyi päästämään tältä erää kotimatkalle, eikä tarvitse murehtia syksyn sateista.


Itse olen ihan ollut tyytyväinen Kymppitalliin. Tietysti sitä toivoisi täysin suoria ruodepuita yms. mutta kyllä näilläkin on pärjätty ja saatu ne suoristettua kiinnityksen yhteydessä. Vertailukohdetta ei minulle ole, joten vaikea arvioida millaista materiaalia muut toimittaa. Autokatoksemme on siis noussut harjakorkeuteen ja ongelmat on saatu ratkottua. Talkoot jatkuvat ja toivotaan, että loppu sujuu yhtä hyvin. Kirjoitellaan sitten valmistumisen jälkeen kokonaisarvio tästä projektista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maanrakennustyöt: Eteneminen ja kustannukset

Meille tuli Ecofloorin maakostea betoni: Miksi maakostea betoni?

Terassin rakentaminen: Etupihan terassi ja muutokset terassisuunnitelmiin

Kylpyhuone ja wc-laattavalinnat sekä seinäpinnat